dimarts, 19 de març del 2013

VISITA DE L'ESCOLA GASSÓ I VIDAL

Avui ens han visitat els nens de 2on del Gassó i Vidal. Han après un munt de coses sobre el molí l' han vist funcionar. Després han passat a la nostra sala de tallers i han decorat el seu propi molí. Han començat preparant la cola, lligant la farina amb l'aigua i a continuació han omplert el dibuix del nostre molí amb cereals, arròs i pasta. Per acabar de deixar-lo ben maco, l'han colorejat amb plastidecors.

Juga amb la història: Les catapultes romanes

Al Juga amb la història del mes de març hem après a fer una catapulta.
Primerament ens han ensenyat un munt de coses sobre l’exèrcit romà.  Ara ja sabem que l’exèrcit romà estava organitzat per legions, que una legió estava formada per deu cohorts i cada cohort per cinc o sis centúries. Una centúria la formaven un grup de cent homes manats per un centurió.

Ens han parlat també d’infanteria lleugera i pesada, de cavalleries i de quines eren les estratègies militars més comunes.  Els soldats romans anaven molt ben equipats amb llança, cuirassa, cinturó de cuir del que penjaven unes tires per protegir les cuixes, espasa, punyal, escut i casc. Els escuts van anar evolucionant tant pel que fa a material com a la forma. Primer eren de fusta, petits i rodons i més tard de metall i quadrats i grans. El casc protegia galtes, nas i coll i els dels oficials portava un plomall.
A més els soldats portaven una motxilla amb objectes personals, aigua i racions per a un mínim de tres dies.

En temps de pau els legionaris realitzaven marxes, construïen trinxeres, fortificacions, camins, naus, ponts, túnels, cisternes, aqüeductes o ponts.

En plena elaboració de la catapulta

Aquí la teniu acabada, llesta per practicar

Preparats, llestos i ... a fer punteria!


                          
Mireu quin goig que fan els nostres petits romans!

Com que els romans no coneixien els explosius, impulsaven les armes amb molles. Tenien tres tipus d’armes d’artilleria: la ballesta, l’ariet i la catapulta. La catapulta és una arma que serveix per llençar projectils. El seu precursor va ser l’arc i la fletxa. L’arc era molt útil perquè era lleuger i el podia portar un sol soldat però la catapulta permetia llençar projectils (pedres) molt més grans.  Hi ha molts tipus de catapultes però totes tenen en comú que la seva elaboració i transport eren força complicats.

L’elaboració de la nostra catapulta ha estat una miqueta més senzilla que les que feien els romans, però tot i així grans i petits han hagut de treballar de valent per crear la seva pròpia catapulta. Els projectils els hem fet amb plastilina i al final de tot hem practicat la punteria. Us deixem algunes fotos dels nostres petits “romans” i us recordem que el proper taller es farà el dia 28 d’abril i parlarem de vitralls gòtics. Us hi esperem!!!

divendres, 15 de març del 2013

Juga amb la història: L'EXÈRCIT ROMÀ, LES CATAPULTES

I ja hi som altre cop! Aquest mes el Juga amb la història arriba una mica més d'hora amb motiu de les vacances escolars de Setmana Santa, i es farà el dia 17 de març.

Amb aquells que vingueu a fer el taller, parlarem de romans, concretament de l'exèrcit romà. Les seves legions s'estenien per Europa, Àsia i Àfrica i controlaven tot el Mediterrani. Tenien tot allò que els feia poderosos, un exèrcit gran, una impresionant disciplina i algunes armes poderoses com són les catapultes.
I de fet, la part pràctica del taller, consistirà precisament en fer una catapulta.

Us recordem que el nombre màxim de participants és de 25 nens i nenes amb el seu acompanyant i que el preu de l'activitat és de 4 euros a partir de 5 anys i de 1,5 euros per menors d'aquesta edat. Tindran prioritat per fer el taller aquells que s'hagin inscrit. Us hi esperem!

                                     

Alumnes de l'Escola d'Adults visiten l'exposició de les riuades

El dijous dia 14 de març, dos grups d'alumnes de l'assignatura de Geografia de l'Escola d'Adults van fer una visita guiada a l'exposició "50 anys de riuades".

Aquells de més edat van recordar moments viscuts ara fa 50 anys i els més joves van aprendre algunes coses sobre la història del seu municipi que desconeixien. L'explicació, a més, els va servir per repassar conceptes relacionats amb la geografia, com la situació i característiques del Vallès, el riu Ripoll i les causes que van provocar la gran catàstrofe de 1962.

Andy Warhol i Pop Art per als alumnes del CEIP Tatché

Els dies 14 i 15 de març, els alumnes de 3er curs del CEIP Enric Tatché han participat al CIP Molí d'en Rata del taller sobre Andy Warhol.

Primerament han après qui era l'Andy Warhol, on va néixer, on va viure i de què treballava. Hem parlat també de que són les avantguardes i perquè un artista es considera d'avantguarda. I concretament, han après que és el Pop Art, aquesta manifestació artística en la que es pintaven coses del món quotidià i de la cultura de masses. Veure representats personatges com Superman o Mickey Mouse i obres inspirades en pots de sopa de la marca Campbell's o les capses de sabó Brillo, han servit per apropar-los de manera fàcil aquest artista.

Després de tota aquesta part més teòrica, han desenvolupat la part més pràctica i després de treballar amb ganes una bona estona, cadascun d'ells ha fabricat la seva pròpia capsa Brillo.


                                                



Visita d'alumnes de França

El passat dimarts dia 12 de març, un grup de 32 alumnes de 2n d'ESO de l'escola Arsène Lambert de Lencloîre, a uns 30 km de Poitiers, van visitar el Molí d'en Rata. Aquests nois i noies han passat cinc dies a Ripollet fruit de l'intercanvi que realitza el seu institut amb els alumnes de francès de l'IES Can Mas. Durant aquesta setmana s'han allotjat a les cases dels alumnes ripolletencs i l'intercanvi es farà el proper dia 9 d'abril, quan els alumnes de Ripollet viatgin cap a Lencloîre.

Durant la seva visita al CIP els nois i noies van aprendre com funcionava el molí, van fer pa i van visitar l'exposició permanent "Protagonistes: Ripolletencs que deixen petjada" i  l'exposició temporal "50 anys de les riuades", fent d'aquesta manera, un petit tast de la història del nostre municipi.

Esperem que aquests nois i noies hagin gaudit de la seva estada a Ripollet!


Juga amb la història: Kusudama

El diumenge dia 24 de febrer la sala de tallers del CIP es va omplir de gom a gom per fer el taller del Kusudama! Us en deixem algunes imatges i us esperem al proper que serà el dia 17 de març.




Mireu quin goig que fan tots els participants amb el seu Kusudama!

dijous, 21 de febrer del 2013

Juga amb la història: KUSUDAMA. LA BELLA BOLA QUE CURA

I ja tenim de nou el Juga amb la història! Aquest mes de febrer us explicarem que és un Kusudama. Antigament no existien moltes de les medicines que avui coneixem i per això les persones utilitzaven herbes i remeis casolans a base de plantes que tenien bons poders curatius.

Amb elles feien xarops, infusions, banys, cataplasmas, ungüents i, fins i tot, amb la seva pròpia olor curaven la gent.















Al Japó, des de fa molts i molts anys, es fabricaven unes esferes remeires que es deien Kusudama. Dins s’hi col·locaven herbes aromàtiques i es penjaven al llit del malalt per ajudar-lo en la seva guarició. Les olors encara avui s’utilitzen per crear sensació de benestar. A més, aquesta esfera va passar a convertir-se en una peça d’ornament a les festes i dates commemoratives.

Aquest proper diumenge dia 24 a les 12.00 hores farem la nostra pròpia Kusudama. Si hi vols participar, només has d’enviar un correu electrònic a molidenrata@ripollet.cat o trucar al 93 594 60 57. Recorda que les places són limitades i que tenen prioritat els preinscrits!

Tallers d'art i patrimoni: EL MOSAIC ROMÀ

Els alumnes de 6è de l'escola Gassó i Vidal ens han visitat aquest passat dimecres per conèixer una de les manifestacions artístiques més característiques dels romans: el mosaic.

Els mosaics romans estaven fets amb petites peces anomenades tessel·les, que podien ser de pedra calcària, vidre o ceràmica, molt cuidades i elaborades i de diferents mides. L’artista les col·locava sobre la superfície, com un trencaclosques, les distribuïa en funció del color i la forma i les enganxava amb una massa de morter.
Els mosaics són considerats com una pintura feta de pedra. Al principi es feien servir sobretot per decorar els sostres i les parets però poques vegades els sòls perquè es temia que no oferissin prou resistència a les trepitjades. Amb el temps la tècnica es va anar perfeccionant i va començar la moda de fer paviments de luxe, a mode de catifa.












          Després d’aprendre aquestes i altres coses, els nens i nenes van realitzar el seu propi mosaic!

dimarts, 12 de febrer del 2013

Juga amb la història: EXCAVEM DINOSAURES!


El passat diumenge dia 27 de gener grans i petits van gaudir d’una jornada acompanyats d’uns éssers molt llunyans en el temps: els dinosaures!

Una trentena de nens i nenes, amb les seves famílies, van repassar diferents aspectes que ja coneixien sobre aquests animals prehistòrics, però també vam aprendre coses noves tots plegats, com per exemple que hi havia dinosaures de mides molt diverses, com el Diplodocus que pesava 113 tones i media 27 metres de llarg o el Pterodàctil que pesava dos kg i feia un metre de llargada. 
 

Vam parlar de com s’alimentaven i vam concloure que  n’hi havia de carnívors, hervíbors i omnívors i que les dents eren diferents segons el que menjaven. 

 També ens van explicar que de dinosaures n’hi ha de terrestres, d’aquàtics i de voladors i que són ovípars, o sigui que néixen d’un ou.   Els meteorits també van formar part del taller ja que sembla que va ser precisament a causa de la caiguda d’un meteorit a la península del Yucatán, a Mèxic, que els dinosaures es van extingir.

Finalment, després d’identificar els Pteranodons, els Troodons, els Gigantosauris, els Triceratops, els Velociraptors, els Braquiosauris o els Chrirostenotes, entre molts d’altres, vam parlar de fòssils, restes d’éssers vius o rastres de la seva activitat, que van viure en una altra època i que es conserven en els extractes de les roques. I precisament al taller, cada participant va haver de convertir-se per una estona en un paleontòleg professional, i amb l’ajuda dels pares, van excavar pedres que contenien esquelets de petits dinosaures que els infants es van poder emportar a casa.



El món dels dinosaures té tant d’interès, que aquest tallers el repetirem segurament el curs vinent, ja que molts nens i nenes van haver de quedar en llista d’espera.

Us recordem que el proper taller del Juga amb la història es durà a terme el proper dia 24 de febrer i parlarem d’herbes i plantes medicinals mentre fabriquem una Kusudama, esfera curativa, típica del Japó. Si hi voleu participar, podeu enviar-nos un mail a molidenrata@ripollet.cat o bé trucar-nos al 93 594 60 57 a partir del dilluns de la mateixa setmana del taller. Us hi esperem!